Jak okiełznać stres?

  • buduj poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie dziecka
  • zachęcaj do poznawania świata, samodzielnego rozwiązywania problemów
  • buduj i pielęgnuj pozytywne nastawienie dziecka
  • wysłuchaj, dodaj otuchy, gdy dziecko potrzebuje wsparcia
  • stopniowo zapoznawaj dziecko z  trudnymi sytuacjami (adaptacja)
  • nie narzucaj wsparcia (proponując pomoc, nie narzucaj jej, a pozwól, aby dziecko mogło samo zdecydować, kiedy z niej  skorzysta
  • chwal dziecko za wytrwałość, samodzielność
  • rozmawiaj z dzieckiem, wspólnie spędzaj z nim czas
  • dbaj o właściwą ilość snu, odpoczynku, relaksu, wyciszenia dziecka
  • pamiętaj o czasie na zabawę i spotkania z rówieśnikami
  • stawiaj dziecku racjonalne wymagania (na miarę możliwości dziecka i potrzeb dziecka)
  • dbaj o zachowanie równowagi między obowiązkami a czasem na odpoczynek i zabawę
  • dbaj o zarządzanie czasem, które sprzyja spokojowi (uwzględnij odpowiednią ilość czasu na czynności poranne i wieczorne, by uniknąć nerwowego pośpiechu, spokojowi sprzyjają również stałe, codzienne rytuały, np. kolacja o stałej porze)
  • rozsądnie dawkuj korzystanie przez dziecko z telewizji i urządzeń wielkoekranowych i elektronicznych, szczególnie przed snem (nadmiar korzystania z nich negatywnie odbija się na aktywności fizycznej i koncentracji dziecka oraz jego zdolności do wyciszenia się, relaksu i zdrowego snu)
  • zachęcaj dziecko do aktywności fizycznej (najlepiej na świeżym powietrzu) – sprzyja ona dobrej kondycji psychicznej)
  • dbaj o zdrowe odżywianie (unikaj cukrów prostych, fast foodów, dbaj o regularność posiłków, obecność warzyw i owoców oraz picie dużej ilości płynów niesłodzonych – najlepiej wody – może być z dodatkiem owoców lub świeżych ziół – lub herbat owocowych i ziołowych

 

Jak przygotować dziecko do nauki?

Aby zminimalizować stresy towarzyszące sprawdzianom wiedzy, warto już od początku roku szkolnego wprowadzić pewne zasady, które ułatwią dziecku naukę. i budować oraz rozwijać dobre praktyki w tym zakresie.

  • -przygotuj komfortowe miejsce do nauki, pozbawione czynników rozpraszających – np. zabawek w zasięgu ręki
  • dbaj, aby dziecko zawsze miało na biurku coś do picia (najlepiej wodę, np. z cytryną i odrobiną miodu, imbiru, cynamonu lub herbatę owocową. Unikaj sztucznych napojów słodzonych)
  • róbcie przerwy w nauce. Wypełnijcie je prostymi ćwiczeniami fizycznymi, krótkim spacerem. Przykłady ćwiczeń: pajacyki, kilka przysiadów, ruchy naprzemienne (np. prawy łokieć do lewego kolana – dużo wariantów takich ćwiczeń oferuje Gimnastyka Mózgu Dennisona)
  • wzmacnianiu zdolności do przyswajania wiedzy i koncentracji sprzyjają wszelkie ćwiczenia na zapamiętywanie, koncentrację, szukanie detali, zapamiętywanie i odtwarzanie ciągów cyfr , liter, wyrazów, historyjek, relacji słowa-cyfry, tekstów, wierszy, rozwiązywanie zadań matematycznych, rozpoznawanie prawidłowości, rysowanie z pamięci itp.
  • relaksowi sprzyjają kolorowanki np. mandale